søndag 18. januar 2009

Fersking på løp

Før løpet

Da var turen kommet til meg og første løpet mitt som hundekjører, på vegne av Team Kampesveen–Vinding.

Valget falt på løpet i Hallingen 16-17 Januar, arrangert av Hallingen Hundekøyrarlag

Har ut over høsten og vinteren kjørt en del mil med hundene som Stig og jeg har i fellesskap .. siste større gjennomkjøring var på 13 mil ... så en tur på 8 mil i Hallingen skulle gå bra .

Valgte å starte i åpen klasse på 8 milen .. ville ikke totalt knuse lysten og motet hos hundene hvis det skulle sitte en liten rest av Gausdal Maraton i dem... viktig for dem å føle at de mestrer distansen og det og løpe i spann.

Vi annkom til Hallingen 5-10 min inn i kjørermøte på grunn av glatte veien på turen over fjellet... men fikk med meg det meste. Da kjører møte var ferdig tuslet vi lidt rundt og kikket på de andre spann og snakket med andre folk .. kjempe koselig folkeferd disse hundekjørerne .. merker ingen forskjell på hvem man er eller hvor mye erfaring de har ... uansett om de har kjørt Iditarod.. eller kun Gaudal 5 mila ... kjempe bra og virkelig en ting som gjør at man som fersking syns at det er moro å delta i slike konkurranser.

Etter at Thomas Wærner (har et par av hunderne hans i spannet mitt :-) ) var startet ut og kommet godt fra start tok Trond Ørslien et par minutter med meg og kikket på løypa ... fant frem til at hvis man prinsipielt tok til høyre alle stand, da var man i rute .. som fersking med ingen løp kjørt før, syns jeg kanskje at dersom man skal kjøre fler individuelle løp på samme trasse .. da kunne man ha lagd én rute med individuel farge for hver løp ... og ikke samlet alt i samme rute nett.. men dette er set som fersking, og når jeg har flere løp unner skjorta, da tenker jeg sikkert ikke over det :-)

Her ses løypekaret som var utlevert -->
KART
– hvis man ser på det uten å ha fått forklart ruten, ser det ut som om at løypen krysset fler gange av andre løyper, syns jeg da ..:-)

Da gikk vi for å sove lidt.. og neste morn sto vi opp rundt 07.30 .. startet med å få hundene ut av kassa, slengte i de en bit med mat og vannet de godt.. alle tok godt til seg.. og så pigge ut ... dette tegner bra.

Starten

Skulle starte 09.46 ... og 09.42 ble spannet hentet og geleidet opp til start området... vente 2 min... og 09.46 på sekundet gikk starten ... da var vi igang

Jeg er vanligvis ikke en person der stresser mye under konkurranser og sånt .. og ambisjonnivået mitt under dette løpet var å gjennomføre koste hva det koste ville ...for min egen del... for hundenes skyld (skulle få lov å komme i mål) og også for å finne ut om spannet var klar til femunden sammen med Stig.

De første 2-3 mil gikk som en drøm og jeg storkoste meg bak på sleden .. hundene gikk bra ... og det var bestemt et flytende og homogent spann jeg hadde frem for meg... ingen tegn til svakheter der ... så lovende ut


Hundesledekjører tabbe

Her kan du se hvor langt vi kom før ting forandret seg (blå rute 1 med rødt X der vi stoppet )
Løypekart
Dette er og det samme kort der er refferet til i resten av artiklen

Etter 2-3 mil kom vi plutslig ut på isen ... og da mente jeg, etter å ha konsultert kartet at jeg var kjørt feil ... da jeg før løpet hadde fått fortalt at den biten som er markert med brunt og 2 tall, den biten måtte jeg ikke kjøre, da det var for 4 mil kjørene .... jeg trodde at det var den biten jeg hadde kjørt like vel .. (forskjellen ses på kortet med 2 svarte firkantet )da snudde jeg spannet ute på isen., og i forbindelse med det.... ja da blev det tjuvparing i spannet... da gikk det 10-15 minutter med det.... lidt av en start for en fersking :-)

Vel vel.... var ved godt mot... snudde spannet og holdt fast på beslutningen min og kjørte i retur på ruten for å finne rett løype .... hadde jeg ennda bare stolet på lederhundene mine... de viste at de var på rett vei ... burde ha «lyttet» mer til de... dette var en VIKTIG lærepenge ... men jeg hold fast i beslutningen min ..

Jeg kjørte via brun rute retur .. men der hvor den brune ruten blir delt opp i små biter .. mistet jeg lidt orinteringen på grunn av dårlig sikt og tåke i det område... vel vel... måtte se om jeg kunne finne sporet og stikkene .. det fant jeg oppe ved det svarte X på kartet.... ved å konsultet kartet og GPS' en da fant jeg ut at hvis jeg fulgte den veien, ville den støte opp i den ruten som var rett og der jeg snudde spannet og feilet.... som sagt så gjort... jeg kjørte av den gule rute med brune piler... vel vitende at det var feil vei i sporet..... men med tålmodighet ville jeg kunne fullføre løpet med å komme frem til det punkt hvor jeg bestemte meg får i kjøre fra løypa

Løsningen

På turen i det gule sporet mødte jeg alle de som var på vei i mål .... lidt pinligt og jeg skjønte jo godt at det ikke var bra for de å møte motgående trafikk akkurat der... men jeg vil si at jeg kun mødte smilende og vennlige mennesker på de få kilometerne....alle hilste og venligt fortalte meg at de mente jeg kjørte feil vei i sporet... og det hadde de 100 % rett i ... men det var desverre ikke tid til og forklare alle om planen min ...hver gang jeg mødte spann... stoppet jeg spannet mit på det mest egnede sted for passering... og trakk sleden langt ut til siden ...

Det var vel 3-4 spann som stoppet opp i forbindelse med passering, da slengte jeg resolutt ned snøanker.... sa til hundeslede kjøreren at han/hun skulle bli på sleden ... løp frem... fik tak i lederhunderne og dro de forbi spannet mit ... og alle sa takk for hjelpen !!... til og med noen som klappet meg på skulderen .. dette hjalp mye på en som var bevisst om at man hadde gjort en tabbe... greit at jeg hadde kjørt meg bort... men det skulle jo ikke gå ut over andre...

Etter turen rundt gul rute med brune piler kom jeg retur til vannet og akkurat det samme sted (rødt kryss) hvor jeg snudde ... traff vel punktet med ca. 3. meters margin

Fortsatte av den riktige rute (rød rute brune pile).... opp i spissen av vannet og retur igjen igjennom skogsområder....

Da jeg kom retur på vannet viste jeg veien tilbake... hadde jo kjørt den for en liten stund siden ... - da jeg nådde kanten av vannet hadde jeg valget... skulle jeg krysse over 4 mils runden og kjøre rett i mål ... dette ville være juks syns jeg ....jeg bestemte meg før å kjøre rette veien, selv om det var en del ekstra kilometer på hunderne ... dette kunne de tåle... sikker på det :-) ... kjørte da av gul rute ... denne gangen i riktig rettning....

Under denne siste biten ble jeg ringt opp av offisials som lurte på hvor jeg var... fortalte dem det, hadde akkurat kjørt forbi siste tidstaker post ... og kjørte videre mot mål ...
Lidt forskjellig vær oppe på fjellet etter at mørket senket seg og det var hovedlykte tid. . ... til tider blåste det en del ... det haglet... og snøsludd var også en del av opplevelsen ...

GPS'en viste 7 kilometer til mål ... dette ble til 4.. til 2... og da rett frem for oss var målet... Ranten hotel .... ned av skiløypen og der stod handler og offisial til å ta imot....

Bra følelse å komme i mål ... frem til bilen og sjekke hundene.... de var stadig pigge og ikke synligt plaget av den lille ekstra turen .... totalt hadde jeg og hunderne tilbakelagt 9,53 mil med en snittfart på 11.8 km/t .... som egentlig kun skulle ha vært 8 mil

Konklussion og takk

Jeg vil konkludere med at man som hundeslæde fører plikter og sette seg ordentlig inn i løypen uansett lenge og kompleksitet, - dette skulle jeg ha brukt mer tid på !!

Man skal stole på lederhunderne sine.... de kan/vet mer enn man umiddelbart antar... hadde jeg stolt på de hadde jeg kjørt uten problemer i det hele tatt.... men omvendt kan jeg også takke de for at de lot meg bestemme og nu sitter med 100 vis av erfaringer rikere

Til slutt ..... 1000 takk til alle kjørere jeg mødte i sporet ... maken til sportsånd er til å ta og føle på ... jeg håper at alle ferskinger må få de samme positive opplevelser jeg fikk ... ingen sure miner over ham ferskingen der kjørte feil vei i sporet..

Takk til Hallingdalen Hundekøyrarlag som skrev meg på som fullført... som igjen resulterte i at jeg fikk fullført premie .. en kjempe bra slutt for ferskingen ...

Det endte med en 3. plass i min klasse... men det er kanskje ikke så rart... vi var kun 3 i klassen :-)

Her kan du se resultat liste for Hallingløpet, mit resultat står unner 80 km mappen : resultater

Ferskingene har ikke mistet motet og flere løp skal kjøres ! :-)

Skriv gjerne i vår gjestebok, dersom du har kommentar til opplevelsen eller bloggen

2 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis med løpet Per, var nok en stor opplevelse. Litt feiling må til for å lære. Blir vel endel løp fremover også tenker jeg...? Hilsen fra the Lunna's

Anonym sa...

Litt seint ute nå, men uansett, Grattis med vel gjennomført løp :-) Det var morro å lese bloggen om løpet ditt. Lykke til på neste ;-)

Vennlig hilsen
Qrt Stolpestad